یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه ماه رمضان گالری شکوه در سال 1391، به روایت‌های نقاشانه از مولای متقیان، حضرت علی (ع) اختصاص یافته است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، جمعه گذشته همزمان با ضیافت افطار، نمایشگاه آثار هنر معنوی گالری شکوه در دو بخش هنرهای سنتی و مدرنیستی گشایش یافت.

بخش اعظم این نمایشگاه به مجموعه‌ای از شاهکارهای شمایل حضرت علی (ع) و پنج تن آل عبا اختصاص دارد که 32 تابلوی نفیس نقاشی را شامل می‌شود که قدمت برخی از آنها بیش از یک قرن تخمین زده می‌شود.

در بخش فوقانی گالری 12 تابلو از نقاشان معاصر بهنوش فروتن، عنایت‌الله نظری نوری، حجت شکیبا، وحید‌الدین معینی، علی امینی و عنایت به تماشا درآمده است.

بهنوش فروتن که خرداد ماه گذشته عنوان پرفروش ترین هنرمند هفت نگاه پنجم را از آن خود نمود با دو اثر سقاخانه و شمایل حضرت علی در این نمایشگاه شرکت کرده است، در مورد برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: تصمیم گیری در مورد برپایی این نمایشگاه که مرتبط با ایام ماه مبارک رمضان است، در عرض چند روز صورت گرفت و من با انرژی زیادی سعی کردم آثارم را به نمایشگاه برسانم.

در واقع برگزاری نمایشگاه شمایل حضرت علی (ع) بخاطر مراسم شب احیایی است که در گالری برپا می‌کنیم، ما فکر کردیم افرادی که آن شب به گالری می‌آیند با بازدید از این آثار حس بهتری پیدا می‌کنند و در عین حال فضای روحانی ایجاد می‌شود.

او در ادامه اضافه کرد: آثار شمایل حضرت علی از موزه تمدن شرق جمع آوری شده و قدمت بعضی به بیش از 50 سال می‌رسد.

عنایت‌الله نظری نوری نقاش پیشکسوت که با یک اثر الله‌های رنگی در نمایشگاه حضور دارد با اشاره به همزمانی نمایشگاه شمایل نگاری با ماه مبارک رمضان گفت: گالری شکوه برای ایجاد فضای روحانی و هماهنگی با این ایام این نمایشگاه را برگزار کرده است.

او با اشاره به تاریخچه شمایل نگاری حضرت علی (ع ) که از دوران قاجار است، اضافه کرد: بخشی از شمایل نگاری حضرت علی‌(ع) مربوط به دوران قاجار است و بخش دیگر نیز در زمان حسین قوللر آغاسی و محمد مدبر که پایه گذار نقاشی قهوه‌خانه‌ای هستند انجام شده است.

آنها شمایل و یا صحنه‌های عاشورایی کار می‌کردند و در قهوه‌خانه‌های تهران نصب می‌کردند تا حالت روحانی و معنوی در فضا ایجاد شود.

حجت شکیبا که با سه اثر در این نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: من با سه اثر در این نمایشگاه حضور دارم، اثر سه لتی که در آن خانه خدا را به تصویر کشیده‌ام مربوط به مسابقات حرم امردر حدود 25 سال پیش است که جایزه اول را بین چند کشور دریافت کردم.

اثر دیگرم ظهور امام زمان است که به سفارش کتابخانه آستان قدس رضوی انجام شده و در آخر اثر شمایل حضرت علی (ع) است که در آن با ترکیب دو رنگ آبی و قرمز سعی کرده‌ام دو جنبه لطافت و اقتدار را در کنار هم تصویر کنم.

رنگ آبی را از کاشی کاریهای دوره اسلامی گرفته‌ام و قرمز تداعی کننده محراب خونین حضرت علی (ع) است.

او در مورد برگزاری نمایشگاه شمایل نگاری گفت: از نظر من مخاطبان بعد از بازدید از این نمایشگاه راضی از گالری بیرون می‌روند، چون این نمایشگاه بدون شیطنت‌های خاص نمایشگاهی برگزار شده و آثار شمایل حضرت علی از موزه به این نمایشگاه راه یافته است که این حرکتی بسیار ارزشمند است.

شکیبا افزود: در روزهای ماه مبارک رمضان کمتر گالری فعال است و این بسیار خوب است که گالری شکوه خود را با اتمسفر موجود تطبیق داده است و چنین نمایشگاه ایده‌آلی برگزار کرده است تا بتواند ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد.

وحیدالدین معینی دیگر هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه است. او با دو اثر برگرفته از کاشی کاریهای اسلامی که منقش به اسامی ائمه هستند در این نمایشگاه شرکت دارد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در حد بسیار خوب و با کیفیت عالی برگزار شده است گفت: از نظر من این نمایشگاه بسیار موفق ظاهر شده است و آثاری که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند، آثاری ناب‌اند که حتی در کمترین جای دولتی نیز می‌توان آنها را در کنار هم دید.

این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 6 تا 10 شب از این آثار دیدن کنند.

گالری شکوه در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 واقع است.

 

 

کد خبر 179936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز